Sijaismaksajapalvelun tuki

Lähetä tukipyyntö Omat tukipyyntöni
Tervetuloa
Kirjaudu

Opas Oima-palveluun rekisteröitymiseen


Ennen rekisteröitymistäsi

* Huomioithan että voit rekisteröityä Oima-palveluun vasta kun palkan- tai palkkionmaksajasi on lisännyt sinut palveluumme.
* Rekisteröitymistä varten sinun tulee tehdä vahva tunnistautuminen joko pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmennetta käyttäen.
* Mikäli et tee rekisteröitymistäsi loppuun, voit aloittaa rekisteröitymisen aina alusta.
* Mikäli sinulla on muita ongelmia käyttäjätunnuksessasi tai olet unohtanut tunnuksesi, voit aina tehdä rekisteröitymisen uudestaan. 


Rekisteröitymisen päävaiheet

1. Mene kirjautumissivullemme osoitteeseen https://minun.oima.fi/

2. Luo tili: Paina sivulla näkyvää Luo ilmainen tili-painiketta. 

3. Tilin luomisessa käytettävä sähköposti. 

4. Sinun tulee hyväksyä seuraavaksi sähköpostisi liittäminen Visma Connect - kirjautumistapaan. 
5. Tee vahva tunnistautuminen pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. 

6. Sähköpostiin tuleva viesti ja turvakoodi (aukaise toiseen selainikkunaan) 

7. Turvakoodin syöttäminen 

8. Tervetuloa käyttämään Oima-palvelua! 

Tilin luominen ja kirjautuminen Oima-palveluun uutena käyttäjänä

Jotta pääset käyttämään palvelua, tulee Sinun ensimmäiseksi luoda tili Oima-palveluun. Tilin luomiseen tarvitset toimivan sähköpostiosoitteen. Myös pankkitunnukset tai mobiilivarmenne on hyvä ottaa käden ulottuville. Tilin luominen onnistuu sen jälkeen, kun hyvinvointialue on lisännyt sinut Oimaan työntekijäksi tai henkilökohtaisen avun työnantajaksi.



1. Siirtyminen Oima-palvelun kirjautumissivulle

Mene ensimmäiseksi osoitteeseen 
minun.oima.fi. Vaihtoehtoisesti pääset luomaan tilin Oiman nettisivuilta, osoitteesta oima.fi ja klikkaamalla sieltä sivun yläosan valikosta olevaa lukon kuvaa, joka on oranssilla pohjalla. (ks. alla oleva havainnekuva)





2. Luo tili


Aloita tilin luominen Oima-palveluun painamalla "Luo ilmainen tili"-nappia. Ks. alla oleva kuva. 

Kuva, joka sisältää kohteen teksti, kuvakaappaus, Fontti, logo

Kuvaus luotu automaattisesti



3. Tilin luomisessa käytettävä sähköposti


Valitse tilin luomisessa käytettävä sähköpostiosoite ja kirjoita se kenttään. Kyseisellä sähköpostiosoitteella kirjaudut jatkossa Oima-palveluun. 

Ohjeet tietoturvallisen eli vahva salasanan valintaan:

- 8 merkkiä

- vähintään yhden ison kirjaimen

- vähintään yhden pienen kirjaimen

- vähintään yhden numeron 

- vähintään yhden erikoismerkin (esim.! ,", #, $, %, &, / )


Kuva 1. Syötettäessä salasanaa kuvaan punaisella merkityt raksit muuttuvat vihreiksi väkäsiksi, kun salasana täyttää kyseisen ehdon. Ominaisuus on luotu helpottamaan vahvan salasanan luontia.





4. Linkittäminen Visma Connectiin

Saat oheisen viestin liittyen vahvaan tunnistautumiseen (Ks. Kuva 2). Paina seuraavaksi ”Kyllä, linkitä sähköpostini eID:hen”-nappia. Käytännössä tällä valinnalla pääset tekemään vahvan tunnistautumisen Oima-palveluun omilla pankkitunnuksillasi. 


Vahva tunnistautuminen tehdään ensimmäisellä kerralla varmistaaksemme, kuka on luomassa tilin palveluun. Samalle varmistamme, että sopimukset, palkkiot ja kaikki muu yksityinen menee varmasti oikealle henkilölle.(Oma pankkitilisi ei linkity Oima-palveluun kyseisessä prosessissa) 


Kuva 2. Viimeistele vahva tunnistautuminen painamalla ”Kyllä, linkitä sähköpostini eID:hen”-nappia. 


Kuva, joka sisältää kohteen teksti, kuvakaappaus, Fontti, Verkkosivusto

Kuvaus luotu automaattisesti

5. Vahva tunnistautuminen

Tämän jälkeen siirryt tekemään vahvan tunnistautumisen. Vahva tunnistautuminen tehdään joko mobiilivarmenteella tai verkkopankissa. Mikäli käytät verkkopankkia tunnistautumiseen, valitse oheisesta kuvasta, minkä verkkopankin tunnuksia haluat käyttää.

Kuva, joka sisältää kohteen teksti, kuvakaappaus, ohjelmisto, Verkkosivusto

Kuvaus luotu automaattisesti

6. Sähköpostiin tuleva viesti


Vahvan tunnistautumisen jälkeen saat sähköpostiisi viestin, jossa on kuusinumeroinen turvakoodi (Ks. Kuva 3). 


Huomaa: Älä sulje tässä kohtaa selainta, jolla olet tekemässä Visma Connect – kirjautumista, vaan aukaise toinen selainikkunan sähköpostin avaamista varten alla olevan kuvan mukaisesti: Napsauta +-merkistä ja saat uuden välilehden. 


Aukaise uusi välilehti, mene sähköpostiisi, ja poimi viestissä oleva turvakoodi talteen. Turvakoodi on Kuvan 3. mukainen. 


Kuva 3. Saat tilin luonnissa käyttämääsi sähköpostiosoitteeseen oheisen viestin, joka sisältää turvakoodin. Turvakoodi on merkattu kuvaan punaisella huomiovärillä.

Kuva, joka sisältää kohteen teksti, kuvakaappaus, Fontti

Kuvaus luotu automaattisesti



7. Turvakoodin syöttäminen


Kun saat sähköpostiisi viestin turvakoodista, syötä seuraavaksi koodi Kuvan 4. mukaiseen kenttään ja paina "Linkitä tili" -nappia. 

Kuva 4. Näkymä kirjautumisesta Oima-palveluun, jossa sinua pyydetään näppäilemään sähköpostiisi tullut turvakoodi kuvan mukaiseen kenttään. Kenttä on merkitty kuvaan punaisella. 



Kuva, joka sisältää kohteen teksti, kuvakaappaus, Fontti, Verkkosivusto

Kuvaus luotu automaattisesti

Saat palvelussa seuraavaksi oheisen viestin (Kuva 5.), joka kertoo, että sinut on tunnistettu vahvasti palvelussa. Ruudussa tulee näkymään Kuvan 5. mukainen teksti BankID Finland linkitetty Visman tiliisiPaina seuraavaksi Jatka-napista. 

Tämä toiminto on täysin tietoturvallinen. Pankkitunnuksesi eivät tule tämän myötä liittymään Oima-tiliisi. BankID -teksti viittaa ainoastaan siihen, että olet tehnyt vahvan tunnistautumisen pankkitunnuksillasi.


Kuva 5. Vahva tunnistautuminen on onnistunut, paina seuraavaksi Jatka-nappia. 


Kuva, joka sisältää kohteen teksti, käyntikortti, kuvakaappaus, muotoilu

Kuvaus luotu automaattisesti

8. Tervetuloa käyttämään Oima-palvelua

Onneksi olkoon, olet nyt kirjautunut onnistuneesti Oima-palveluun. Valitse seuraavaksi roolisi Oima-palvelussa. 



Usein kysytyt kysymykset 

1. Mikä on Visma Connect?
Visma Connect on Visman yhteinen kirjautumistapa, joka otetaan nyt myös Oimalla käyttöön. 

2. Miksi kirjautuminen pitää tehdä Visma Connectin kautta?
Käsittelemme Oima-palvelussa erittäin arkaluontoista tietoa, joten muutos on luonnollinen osa Oima-palvelun kehitystä. Myös Oiman asiakkaat ovat toivoneet oheista uudistusta. Haluamme tarjota asiakkaillemme aina parhaimman mahdollisen olemassa olevan ratkaisun tietojen salassapitoon. Valitsimme Oimalla Visma Connect -tunnistautumistavan, sillä Visma Connect -tiimillä on paras mahdollinen tietotaito, jatkuva kehityssykli, sekä monipuolinen kokemus aidoista kyberiskutilanteista.

3. En saanut turvakoodia sähköpostiini?
Tarkista ensin roskapostisi. Mikäli viesti ei ole siellä, voit yrittää hakea sähköpostin hakutoiminnolla kirjoittamalla Visma Connect hakukenttään. Mikäli turvakoodia ei löytynyt, pyydämme tekemään vahvan tunnistautumisen uudestaan. Mikäli et tämänkään jälkeen saa turvakoodia sähköpostiisi, pyydämme olemaan yhteydessä hyvinvointialueesi yhteyshenkilöön.


4. Otin Visma Connectin käyttöön vanhalla (kunta-ajan) sähköpostiosoitteellani ja nyt haluaisin päivittää sen uuteen? 
Tällöin sinun tulee rekisteröityä palveluun uudelleen uudella sähköpostiosoitteellasi. 

5. Linkittyykö pankkitilini Oima-palveluun, kun teen vahvan tunnistautumisen?
Pankkitilisi ei linkity Oima-palveluun tunnistautuessasi vahvasti pankkitunnuksilla palveluun. 


Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.