Henkilökohtaisen avun tuki

Lähetä tukipyyntö Omat tukipyyntöni
Välkommen
Logga in

Guide för arbetstagaren

Detta är en offentlig artikel, länken kan delas till personliga hjälpmedelsarbetsgivares assistenter.

Välkommen som användare av Oima-tjänsten

Oima-tjänsten används för lönebetalning av personliga assistenter. Oima-tjänsten gör arbetsuppföljningen lättare och påskyndar behandlingen av din löneutbetalning.

Som personlig assistent kan du enkelt registrera dina arbetstimmar i tjänsten utan att fylla i och posta pappersbaserade tidlistor. Du kan också enkelt granska dina lönebesked och arbetsavtal.

Med hjälp av Oima-tjänsten tas alla lagstadgade skyldigheter som pensions- och arbetsskadeförsäkring samt lönerapporter till inkomstregistret hand om automatiskt.

Enkelt och säkert!

Vid frågor, vänligen kontakta personlig hjälp med löneräkningen.

Vår Oima-tjänst stöder följande webbläsare

Hur du kontrollerar versionen och uppdaterar webbläsaren:

  • Firefox
  • Chrome
  • Edge Obs: Detta gäller nya Microsoft Edge. Instruktioner för äldre Microsoft Edge.
  • Safari

Minst de två senaste versionerna av webbläsarna stöds. Du kan kontrollera de senaste versionerna av webbläsarna på Browsehappy-sidan. Tjänsten kan också fungera med webbläsare som inte finns listade eller äldre versioner, men vi kan inte garantera tjänstens funktionalitet med dessa webbläsare.

Genom att använda de senaste versionerna av webbläsarna säkerställer du också deras säkra användning. Uppdatera din webbläsare eller be datorsystemadministratören att göra uppdateringen.

Registrering

Du får ett e-postmeddelande från löneräkningen för personlig hjälp till den e-postadress som anges i uppmanartjänstens information, som startar registreringen i tjänsten. Klicka på länken Aktivera Oima-tjänsten i meddelandet.

Bild med e-postmeddelande med registreringslänk.

Skapa konto och logga in i Oima-tjänsten som ny användare

För att använda tjänsten måste du först skapa ett konto i Oima-tjänsten. För att skapa ett konto behöver du en fungerande e-postadress. Det är också bra att ha dina bankkoder eller ett mobilt certifikat till hands. Du kan skapa ett konto efter att välfärdsområdet har lagt till dig som vårdgivare / anställd / personlig hjälpmedelsarbetsgivare i Oima.

  1. E-posten för registrering

Välj den e-postadress du vill använda för att skapa kontot och skriv in den i fältet. Du kommer att använda denna e-postadress för att logga in på Oima-tjänsten i framtiden.

Instruktioner för att välja ett säkert, starkt lösenord:

  • 8 tecken
  • minst en versal
  • minst en gemen
  • minst en siffra
  • minst ett specialtecken (t.ex. !, ", #, $, %, &, /)

Bild 1. När du anger ett lösenord ändras de röda kryssen till gröna kryssmarkeringar när lösenordet uppfyller kraven. Funktionen har skapats för att underlätta skapandet av ett starkt lösenord.

  1. Länka till Visma Connect

Du får ett meddelande om stark autentisering (Se Bild 2). Klicka sedan på "Ja, länka min e-post till eID"-knappen. Med detta val kan du göra en stark autentisering till Oima-tjänsten med dina bankkoder.

Stark autentisering görs första gången för att säkerställa vem som skapar kontot i tjänsten. Samtidigt säkerställer vi att avtal, ersättningar och annan privat information verkligen går till rätt person. (Ditt bankkonto länkas inte till Oima-tjänsten i denna process)

Bild 2. Slutför den starka autentiseringen genom att klicka på "Ja, länka min e-post till eID"-knappen.


  1. Stark autentisering

Därefter går du vidare till att göra den starka autentiseringen. Stark autentisering görs antingen med ett mobilt certifikat eller genom nätbanken. Om du använder nätbanken för autentisering väljer du vilken bank du vill använda från originalbilden, oavsett vilken banks koder du vill använda.


  1. E-postmeddelande

Efter stark autentisering får du ett meddelande till din e-postadress med en sexsiffrig säkerhetskod (Se Bild 3).

Notera: Stäng inte webbläsaren du använder för Visma Connect-inloggning, utan öppna ett nytt webbläsarfönster för att gå till e-posten enligt anvisningarna i bilden nedan.

Öppna en ny flik, gå till din e-post och nota säkerhetskoden från meddelandet. Säkerhetskoden är markerad i rött i Bild 3.


  1. Ange säkerhetskoden

När du får säkerhetskoden via e-post, ange sedan koden i fältet i Bild 4 och klicka på "Länka konto"-knappen.

Bild 4. Inloggningsvyn för Oima-tjänsten där du ombeds ange säkerhetskoden du fått via e-post i fältet markerat med rött i bilden.

Nästa meddelande i tjänsten (Bild 5) bekräftar att du har autentiserats starkt i tjänsten. Skärmen visar texten "BankID Finland länkad till ditt Visma-konto" enligt Bild 5. Klicka sedan på Fortsätt-knappen.

Denna operation är helt säker. Dina bankkoder kommer inte att kopplas till ditt Oima-konto som en följd av detta. BankID-texten hänvisar endast till att du har gjort stark autentisering med dina bankkoder.

Bild 5. Stark autentisering har lyckats, klicka sedan på Fortsätt-knappen.

  1. Välkommen till Oima-tjänsten

Grattis, du har nu loggat in framgångsrikt i Oima-tjänsten. Välj nästa din roll i Oima-tjänsten.


Vanliga frågor

  1. Vad är Visma Connect?

Visma Connect är Visma:s gemensamma inloggningsmetod, som nu också införs på Oima.

  1. Varför måste inloggning ske via Visma Connect?

Vi hanterar mycket känslig information i Oima-tjänsten, så denna förändring är en naturlig del av utvecklingen av Oima-tjänsten. Även Oima:s kunder har önskat denna reform. Vi vill alltid ge våra kunder den bästa möjliga lösningen för att hålla information konfidentiell. Vi valde Visma Connect-autentisering eftersom Visma Connect-teamet har den bästa experteran, en konstant utvecklingscykel, och erfarenhet av riktiga cyber attack-scenarier.

  1. Jag fick inte säkerhetskoden på min e-post?

Kontrollera först skräpposten. Om meddelandet inte finns där kan du prova att söka i e-posten med Visma Connect i sökfältet. Om säkerhetskoden inte hittades, försök att genomföra stark autentisering igen. Om du fortfarande inte får säkerhetskoden på din e-post, vänligen kontakta kontaktpersonen på ditt välfärdsområde.

  1. Jag registrerade Visma Connect med min gamla (kommunaltiden) e-postadress och nu vill jag uppdatera till en ny?

Du måste då registrera dig på tjänsten på nytt med den nya e-postadressen.

  1. Kommer mitt bankkonto att länkas till Oima-tjänsten när jag autentiserar mig starkt?

Ditt bankkonto kommer inte att länkas till Oima-tjänsten vid stark autentisering med bankkoder inom tjänsten.

Prenumeration av nyhetsbrev

Du kan välja att prenumerera på nyhetsbreven innan du går vidare med tjänsten, detta är inget måste. I nyhetsbreven berättar vi om nya funktioner i Oima-tjänsten och andra aktuella saker, så du hålls alltid uppdaterad!

Arbetsuppföljning

Efter autentisering kan du granska dina arbetsavtal och registrera och bekräfta timmar i Arbetsuppföljning. Du kan komma till Arbetsuppföljning genom att klicka på arbetsgivarens namn eller alternativt genom att klicka på Arbetsavtal först och sedan går du antingen direkt eller via arbetsavtalet till arbetsuppföljning.

Bild av tjänstens hemsida där arbetsavtalen visas, löneperioder som kräver uppmärksamhet och utbetalda löner. Bild av arbetsavtalsmenyn.


Arbetsavtal

Du kan granska en sammanfattning av arbetsavtalet och annan information under dess flikar.

Bild av olika flikar i arbetsavtalet (sammanfattning, löneförändringar, lönebesked, arbetslivserfarenhet, övertidsavtal, intjänade semesterdagar).


Löneperioder visas i arbetsuppföljning i en nedrullningsmeny. Öppna löneperioder väntar fortfarande på din bekräftelse. Statusen "Arbetstagaren godkänd" väntar på arbetsgivarens/lönekontoristens bekräftelse. Löneperioder visas i kronologisk ordning, nyaste överst, och hanteras nerifrån uppåt.

Bild av arbetsuppföljning där status för öppna löneperioder visas (öppen, godkänd).

Registrera timmar

När du klickar på önskad dag kan du registrera timmar i fönstret till höger.

Bild av daglig inmatning av arbetstimmar.

Om arbetsgivaren har flera bidragsbeslut väljs rätt i fönstret för registrering av timmar i en nedrullningsmeny.

Bild av valet av bidragsbeslut vid daglig inmatning av arbetstimmar.

Arbetstiden antecknas i formatet hh:mm-hh:mm (t.ex. 08:00-16:00). När du väljer Spara och stäng, visas arbetspasset i kalendern. Du kan också välja Spara och nästa, vilket gör att du direkt kan fylla i nästa dags timmar. Du kan också spara och flytta till nästa dag med Enter-tangenten på tangentbordet. Med + -tangenten kan du lägga till en annan registrering för vald dag. Om arbetspasset har utförts utanför det normala arbetsstället under resan, läggs en bock i rutan Resdag (Heta tes) i arbetsregistreringen. Programmet beräknar automatiskt eventuella dietersättningar enligt kollektivavtal. Om en inmatning är felaktig kan den tas bort med bocken bredvid tiden.

Bild av arbetspass som registrerats i kalendern.

Multiinmatningsfunktion

Du kan välja att använda Multiinmatningsfunktionen om du registrerar helt identiska arbetspass för flera dagar. Funktionen finns i överdelen av arbetsuppföljningen och är blå när den är aktiv. Du kan välja arbetsdagarna, eller alla dagarna, eller välja manuellt när multiinmatningen är aktiv och registrera arbetspasset för valda dagar med en inmatning genom att klicka på Redigera dagar. Du kan också välja flera dagar samtidigt genom att hålla ner Ctrl-tangenten.

Bild av valet av multiinmatning i arbetsuppföljningen.

Tillägg

Programmet beräknar automatiskt eventuella arbetstidsersättningar och helgdagsersättningar utifrån registrerade arbetspass och kollektivavtal. Timmar som ger rätt till tillägg visas i arbetsuppföljningen innan löneperioden bekräftas.

Bild av arbetspass registrerat i kalendern som berättigar till arbetstidsersättningar.

Sjukfrånvaro

Följ riktlinjerna från den betalanställda parten för sjukintyg. (Kontrollera detta med löneräkningen för personlig hjälp). Sjukfrånvaro antecknas under sin egen kategori.

Bild av daglig registrering av sjukfrånvaro.

Personliga assistenter betalas sjukersättning enligt arbetsavtalslagen upp till en självriskperiod för 1+9 dagar (sjukdomsdag + 9 dagar). De 10 dagarna inkluderar arbetsdagar och lördagar. Söndagar och andra helgdagar som faller inom perioden konsumerar inte självrisktiden, men ett planerat arbetspass som faller på en helgdag betalas normalt som sjukersättning. Beräkningen av sjukersättning kan variera lokalt. Vi rekommenderar att sjukersättning betalas ut på grundval av planerade arbetspass. Sjukersättning betalas för arbetspass som infaller inom de 10 dagarna, inte för totalt 10 arbetspass. Dagar mellan sjukdagar behöver inte antecknas som sjukdagar. Vid övergång till obetalda sjukdagar måste detta beräknas av den anställde själv. Obetalda dagar bör också registreras baserat på arbetspasset. En bock för Obetald läggs till vid registreringen.

Bild av obetald sjukfrånvaro registrerad.

Om du blir sjuk under arbetspasset, har du rätt till eventuell arbetstidsersättning fram till sjukdomens uppkomst. Registrera då arbetspasset som normalt arbetstid fram till sjukdomens uppkomst och en annan registrering samma dag som sjukfrånvaro enligt det planerade arbetspasset.

Bild av sjukfrånvaro registrerad i kalendern.

Olycka används för sjukfrånvaro på grund av arbetsskada, registreringsanvisningarna är desamma som vid sjukfrånvaro. Notera: För olyckor på fritiden används kategorin sjukfrånvaro. Tillfällig vårdledighet används för att ta hand om ett sjukt barn hemma. Ersättning betalas enligt planerade arbetspass. Registreringsanvisningarna är desamma som vid sjukfrånvaro, men för dem som omfattas av Heta, är den betalda tiden 3 dagar inklusive sjukdag. För dem som omfattas av arbetsavtalslagen kan det finnas lokala avvikelser i betalningspraxis för tillfällig vårdledighet. Lagen definierar inte en skyldighet att betala, bara en rätt till 4 dagars tillfällig vårdledighet vid barnsjukdom.

Bild av olycka och tillfällig vårdledighet registrerad i kalendern.

Semesterdagar

Du kan se de intjänade semesterdagarna på ditt lönebesked, och även de dagliga priserna för semesterdagarna i förfallna semesterår. Intjänade och använda semesterdagar kan också granskas på arbetsavtalet per semesterår under rubriken Semester. I regel konsumerar semesterdagar måndag till lördag oavsett hur många arbetsdagar du normalt gör per vecka. Om du till exempel arbetar tre dagar i veckan och tar en veckas semester, registreras semesterdagar från måndag till lördag. Tjänsten tillåter endast registrering av semesterdagar för dagar som konsumerar semester. Som anställd kan du registrera semesterdagar endast för förfallna semesterår, till exempel är semesteråret 2020 (1.4.2019-31.3.2020) förfallet den 31.3.2020. Arbetsgivaren eller lönekontoristen kan också registrera semesterdagar för inte förfallna semesterår, om så överenskommits.

Lista över dagar som inte konsumerar semester:

  • alla söndagar
  • nyårsdagen (kyrklig helgdag)
  • trettondagen (kyrklig helgdag)
  • långfredagen (kyrklig helgdag)
  • påskalördag (nämnd separat i semesterlagen)
  • annandag påsk (kyrklig helgdag)
  • första maj (nämnd separat i semesterlagen)
  • kristi himmelsfärdsdag (kyrklig helgdag)
  • midsommarafton (nämnd separat i semesterlagen)
  • midsommardagen (kyrklig helgdag)
  • allhelgonadagen (kyrklig helgdag)
  • självständighetsdagen (nämnd separat i semesterlagen)
  • julafton (nämnd separat i semesterlagen)
  • juldagen (kyrklig helgdag)
  • annandag jul (kyrklig helgdag).

Utbetalning av semesterdagar

Om semesterdagar betalas ut i samband med löneperioden d.v.s. i efterhand, registreras dagarna normalt som semesterdagar i arbetsuppföljningen. Om semesterdagar ska betalas ut före semesterstart kan endast arbetsgivaren eller lönekontoristen registrera semesterdagar för betalning i löneperiodens extra funktioner och registrera förbetalda semesterdagar i arbetsuppföljningen. Semestertiden ska meddelas i samband med den löneperiod för vilken semesterdagar ska betalas ut. Meddelande kan göras exempelvis genom Kommentarer för löneperioden.

Bild av daglig registrering av semesterdagar. Bild av semesterdagar registrerade i kalendern.

Övrig frånvaro

Obetald ledighet minskar månadsanställdas lön, för timanställda är det främst en informativ registrering, ackumulerar inte semester. Avbrutet arbete används exempelvis när arbetsgivaren plötsligt måste till sjukhus, och arbetstagaren har rätt till lön för planerade arbetspass före eventuell permittering (ett meddelande om permittering ska ges två veckor innan permittering), betalar lön enligt registrerat arbetspass och ackumulerar semester. Permittering registreras enligt permitteringsmeddelandet, obetald frånvaro, ackumulerar semester enligt semesterlagens begränsningar. Studieledighet, obetald frånvaro, ackumulerar semester enligt semesterlagens begränsningar. Moderskaps- eller pappaledighet, obetald frånvaro, ackumulerar semester enligt semesterlagens begränsningar. Annan tjänstledig jämförbar tid är en kategori som sällan används, kan användas om frånvaro i vissa situationer ackumulerar semester, obetald frånvaro, ackumulerar semester.

Bild av övrig frånvaro registrerad i kalendern (obetald ledighet, avbrutet arbete, permittering, studieledighet, moderskaps- eller pappaledighet, annan tjänstledig jämförbar tid).

Extra funktioner för löneperioden

Du kan lägga till till exempel kilometerersättningar för att hantera arbetsärenden med din egen bil från de extra funktionerna för löneperioden.

Bild på knappen

Programmet levererar automatiskt det av Skatteverket godkända enhetspriset. Intjänandetid läggs till för den tidsperiod körda kilometer utfördes.

Bild av extra ersättningar som finns bland extra funktioner för löneperioden (matersättning, kilometerersättning, heldagsdiem, halvdagdiem, måltidsförmån, utlandsdiem).

Sparade registreringar kommer att synas i övre delen av arbetsuppföljningen. Kontrollera praxis för dag- och kilometerersättningar med din arbetsgivare i ditt arbetsområde.

Kommentarer för löneperioden

Om du har frågor eller information att dela om tidregistreringar, kan du skriva detta i kommentarerna för löneperioden i arbetsuppföljningen. Kommentaren hanteras av lönekontoristen innan löneutbetalningen.

Bild av arbetsuppföljning Bild med text

Bekräftelse av löneperioden

När tidregistreringarna är klara, bekräfta löneperioden så att statusen på löneperioden ändras från öppet till Arbetstagaren godkänd.

Bild av arbetsuppföljning med text Bild av bekräftelsefönster för löneperiod. Bild av arbetsuppföljning och information i löneperiod.

När arbetsgivaren eller lönekontoristen har bekräftat perioden, kommer statusen att vara Godkänd. Även en tom period måste bekräftas, varefter arbetsgivaren eller lönekontoristen kan förbigå den. Om du bekräftar perioden för tidigt, kan arbetsgivaren eller lönekontoristen återlämna den till dig för redigering.

Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Vi beklagar att vi inte kunde vara till hjälp. Lämna gärna feedback och hjälp oss att förbättra den här artikeln.